Symposium i Cornwall

I helgen var jag en runda nere i England och Cornwall tillsammans med Jalle och Emma. Sea kayaking Cornwall anordnade sitt 8:e symposium men det var första gången för oss alla. Jalle och Emma hade varit där nere i andra sammanhang men för mig var det första gången. Symposiumet håller på lör-sön och följs därefter av en kursvecka. Men på grund av tidsbrist hade vi endast möjlighet att stanna över helgen den här gången.

Tidig start!

Resan ner började tidigt på fredag och bestod först av flyg från Arlanda till London via Stavanger i Norge. När vi väl kommit ner till London blev det en timme på buss och därefter 5-6 timmar på tåg innan vi kom ner till Falmouth, där vi blev upphämtade av Ben som jobbar på Sea Kayaking Cornwall. Efter ett snabbt stopp vid affären kom vi äntligen fram till campingen efter ca 18 timmars resande! När vi hade fått lite mat i magen blev det en snabb runda upp och hälsa på lite folk innan vi kände att det var dags att lägga oss.

Mycket folk på tåget ner!

När vi kom fram på kvällen blev vi ”övertalade” om att maten skulle vara riktigt bra och att vi absolut skulle köpa frukost och lunch där! När vi vaknade upp såg vi därför fram emot den kommande frukostbuffén och blev väl alla lite besvikna när vi kom fram till den stora grötkastrullen… Men tillsammans med nystekt ägg och bacon i en fralla mättade det bra i alla fall!

Efter frukost var det gemensam samling för alla 150 personerna som skulle vara med i helgen och lite information om vad skulle hända. När det var över var det dags för första kursen! Vi hade alla tre anmält oss till ”Advanced surf” och fick ingen mindre än Simon Osborne som coach! En snabb samling och därefter packades kajaker på släp och bilar och alla åkte iväg. Det var nog det värsta kajak kaoset jag varit med om, men det verkade som att alla kom rätt tillslut!

Lugnet före stormen!

Väl framme och ute på vattnet blev det en halvtimmes uppvärmningspaddling fram till strandbiten där vi skulle spendera dagen. Här blev det non-stop surf resten av dagen, Simon kallade ibland in alla för att ge oss lite övningar eller tips innan folk stack ut igen. När klockan hade blivit mycket och kroppen inte orkade mer rundade vi av och började paddla tillbaka igen. Det var både roligt och mycket inspirera de att få se hur Simon både jobbade som coach och själv surfade i vågorna!

Mycket surf --> Lite bilder
                Mycket surf –> Lite bilder

På kvällen blev det först lite grillning och därefter ett föredrag med Jaime Sharp som berättade om deras expedition runt Svalbard. Första personerna någonsin som har paddlat hela vägen runt! Han hade ett gäng riktigt fina bilder och filmklipp som fångade alla i lokalen även om syret började tryta lite i slutet och gäspningarna haglade i lokalen.

Ice-Bears-and-Islands-Logo-e1420044048807

På söndagen hade vi delat upp oss på tre olika kurser, Emma skulle på en Advanced Journey, Jalle på Forward Paddling och jag skulle på Rolling and Recoveries. Nivån på kursen här var lite lägre än under surfen dagen innan då de flesta deltagarna hade ingen roll eller behövde jobba mycket på den som de hade. Men jag paddlade runt och njöt av omgivningen, prata lite med coacherna, fick hjälpa lite andra deltagare och fick själv lite små tips på några mer avancerade rollar vilket gjorde att dagen som helhet var riktigt bra!

När vi kom tillbaka från kurserna var det bara att börja packa ihop våra saker innan vi påbörjade vår resa hemåt. Efter att ha rest hela natten landade vi trötta på Arlanda 12.00 på måndagen. Men trots brist på sömn gick redan diskussionen om hur vi skulle ta oss ner dit nästa år och vilka kurser vi då ville gå!